Tien tips om je proef te verbeteren
Wil je weten hoe je van die 5 een 6 kan maken en van die 6 een 7?
Ik geef jullie 10 tips waar iedereen mee aan de gang kan, welk niveau je ook rijdt.
Tip 1 Ken je proef
Het lijkt een heel voor de hand liggende maar er zijn toch veel mensen die een proef gaan rijden die ze nog nooit gereden of doorgelezen hebben.
Het voordeel van je proef kennen is dat je niet voor verrassingen komt te staan.
Zit er bv. een rare lijn in dan gooi ik geen punten weg door verkeerd te rijden.
Ook gebeurd het nog wel eens dat je lezer verkeerd voorleest. Als jij je proef dan goed kent dan kan je rustig doorrijden.
Ik kan je aanraden om je proef ook een paar x thuis te oefenen. Zo weet je precies waar de moeilijke lijnen zitten en hoe ik mij daar op voor moet bereiden.
Sommige paarden zijn vrij slim en als je de proef een paar x doorgereden hebt dan weten ze al wat er gaat komen en gaan ze bijna op de automatische piloot.
Als jij in het bezit bent van zo’n slimmerd , dan is het verstandig om niet altijd de hele proef te oefenen maar een aantal onderdelen achter elkaar en daarna doe je weer wat anders.
Hiermee voorkom je dat je paard voor zichzelf gaat beginnen.
Tip 2 Rij je hoeken
Hoeken rijden is erg belangrijk in je proef. Als je je hoeken goed rijdt dat creëer ik voor mezelf ruimte om mijn paard goed voor te bereiden voor de volgende oefening.
Kom ik bv. van een diagonaal de hoek in en ik moet daarna meteen bij A afwenden en ik heb een hele afgesneden hoek, dan is het bijna onmogelijk om nog goed op de A-C lijn te komen.
Of als ik vanuit de hoek een schouderbinnenwaarts moet rijden dan lukt dan nooit als ik half door mijn hoek kom.
Dus gebruik je hoeken. Het gaat je echt helpen.
Tip 3 Bereid je oefeningen goed voor en werk hem netjes af
Een goede voorbereiding is het halve werk. En dat geldt zeker voor de oefeningen in je proef. Geen figuur, overgang of zijgang kan optimaal uitgevoerd worden zonder voorbereiding.
Als je de oefening pas gaat voorbereiden op de plek waar deze gevraagd wordt, dan ben je altijd te laat.
Stel je voor, er wordt hand veranderen met middendraf gevraagd. Als je dan zonder enige voorbereiding je diagonaal opkomt en een dot gas uit het niets geeft dan heb je kans dat je je paard overvalt en hij in galop over gaat of een takt fout maakt.
Een goede diagonaal middendraf kan ik alleen als ik eerst de hoek inrij, daar alvast wat meer impuls vraag, dan de diagonaal op, rechtmaken, nageven en dan pas kan ik overgaan naar de middendraf.
Naast een goede voorbereiding heeft een onderdeel ook altijd een einde. Werk je onderdelen aan het einde ook altijd goed af.
Na de gereden middendraf is het belangrijk dat je aan het einde van de diagonaal weer terug naar de arbeidsdraf gaat. Laat je paard niet half door rommelen in een draf die tussen midden en arbeidsdraf zit.
Een goede afwerking geldt ook weer voor alle onderdelen.
Ga na de volte bij C na C weer op de hoefslag.
Richt je paard na de schouderbinnenwaarts weer recht enz.
Dus bereid jezelf en je paard voor voor wat er komen gaat en werk je oefening netjes af.
Tip 4 Weet wat er wordt verwacht in jouw klasse
Iedere klasse heeft andere verwachtingen.
Eerst vereiste is dat je paard de gevraagde oefeningen van die klasse beheerst.
Zorg dat de oefeningen thuis bevestigd zijn. Je kan niet van je paard verwachten dat hij de oefening op wedstrijd perfect uitvoert terwijl hij dat thuis ook nog niet kan.
Naast de gevraagde oefeningen wordt er ook in iedere klasse een andere graad van africhting gevraagd.
Een B paard hoeft nog niet zo ver in de africhting te zijn als een Z paard. Aanleuning, impuls, verzameling ect. zijn door de klasse heen verschillend. Weet wat er in jouw klasse gevraagd wordt. Een goede instructeur kan je hierbij helpen.
Tip 5 Rij op de letter
Lijkt ook een hele logische maar ik zie het zo vaak gebeuren dan mensen totaal niet op de letter rijden en dat is zonde. Want zo gooi je kostbare punten weg.
Kijk altijd waar je naar toe gaat.
Diagonalen rij je, na de letter van de hoefslag en voor de letter weer op de hoefslag.
Rij je grote voltes bij A en C niet over de hoefslag door de hoeken maar heb 4 raak punten.
De volte op het midden, na de letter eraf, voor de letter erop en 2 gelijke helften.
Hier kan je echt veel punten op verdienen. Verdiep je in hoe een figuur of oefening gereden moet worden.
Tip 6 Rij je proef in een ritme
Gaat je paard iedere x harder of langzamer dan krijg je al snel een onrustige rommelige proef.
Als je je paard of pony netjes in hetzelfde ritme laat lopen dan krijg je een constant en rustig beeld. Je proef wordt meer 1 geheel en ziet er vloeiend uit.
In een middengang verandert het ritme ten opzichte van het arbeidsritme maar ook een middengang kan in 1 ritme worden gereden.
Tip 7 Blijf rijden
Ik zie toch wel vaak dat ruiters in de proef ineens anders gaan rijden dan dat ze thuis doen. Ze willen een goede indruk bij de jury maken en gaan ineens heel rechtop en stil zitten.
Nu is er natuurlijk niks mis met het mooi op je paard zitten maar wel als je normaal altijd anders rijdt. Dan denkt je paard ineens, wat is dit nou, en raakt de communicatie tussen jullie verstoord.
Je kan natuurlijk niet van je paard verwachten dat hij begrijpt dat jij netjes moet zitten en dat hij de proef dan zelf wel doet.
Hij heeft je nodig dus help hem daarbij en blijf rijden zoals je in de training ook doet.
We zouden allemaal Anky zijn als het paard het uit zichzelf zou doen;)
Tip 8 Focus je op jezelf
Een hele belangrijke is dat je je op jezelf richt.
Stel je eens voor, je komt het losrijterrein op en in jouw beleving zie je alleen maar Anky’s en Edward’s rijden.
Prachtige paarden met nog prachtigere spullen. OMG, hier moet jij tegen rijden, hier kan ik nooit van winnen.
De moed zakt in je schoenen en je begint je al bijna af te vragen, wat doe ik hier?
Als je dat begint te denken dan is het bijna onmogelijk om nog een fatsoenlijke proef neer te zetten.
Hoe ga ik daar dan mee om?
Het belangrijkste is dat je je bewust bent van de dingen waar je zelf invloed op hebt.
Hoe goed het paard van mijn tegenstander is, heb ik geen invloed op.
Hoe goed mijn tegenstander kan rijden, heb ik geen invloed op.
Waar ik wel invloed op heb is mijn eigen paard, hoe goed ik zelf rij en of ik me laat afleiden door dingen waar ik geen invloed op heb.
Dus probeer je je zo goed mogelijk te focussen op dingen die jezelf in de hand hebt. Focus je op jouw paard en jou rijden. Al het andere moet je naast je laten.
Tip 9 Ieder onderdeel is er 1
Voor iedere onderdeel krijg je een punt. Mislukt er 1 onderdeel gooi dan niet meteen de handdoek in de ring.
Een proef bestaat ongeveer uit 30 onderdelen dus als er 1 oefening mislukt dan heb je er nog 29 over.
Ik denk dat Woodstock in 90% van mijn gereden proeven wel een keer aan de kletter ging. En dan niet een beetje, nee echt even helemaal van het padje.
En toch reed ik bijna altijd winst. Zelfs meerdere winstpunten in 1 proef.
Dat kon alleen maar omdat ik altijd probeerde, hoe gek hij ook deed, zo snel mogelijk weer naar mijn lijn terug te gaan en mijn proef te vervolgen alsof er niks aan de hand was.
Tip 10 Leer je zenuwen te controleren
Funest voor je proef is dat je je laat overnemen door je zenuwen. Je gaat daardoor altijd anders rijden en je paard voelt je zenuwen.
Wees bewust van je zenuwen. Vaak als je je zenuwen er gewoon laat zijn en er verder geen oordeel aan hangt dan zwakken ze vaak al af.
Ademhalingsoefeningen kunnen je ook helpen bij zenuwen. Adem rustig door je neus in en door je mond weer uit.
Verder, blijf realistisch. Wat is er het ergste dat er kan gebeuren? Dat je proef niet goed gaat? Dat je geen winst rijdt? Of dat je zelfs verlies rijdt?
Al deze dingen zijn niet het einde van de wereld en je naasten zullen erdoor echt niet minder van je houden;)
Extra Tip Heb er plezier in
Naast netjes rijden, het beheersen van je oefeningen en het controleren van je zenuwen en focus is het ontzettend belangrijk om er plezier in te hebben.
De weg van trainen naar een wedstrijd toe en de wedstrijd zelf is ontzettend gaaf om met je paard te doen.
Ik vind dat je altijd met een schat aan informatie terug komt van wedstrijd.
Je leert altijd veel over jezelf en over je paard. Allemaal informatie waar ik wat aan heb om mijn volgende wedstrijden nog beter te rijden. Of ik nu wel of geen winstpunten heb gereden.
Als laatste wil ik nog meegeven, rij je wedstrijden niet om alleen maar prijzen en winstpunten te halen. Maar doe het om jezelf en je paard te verbeteren.